tisdag 9 augusti 2011

Josefine Dahlqvist designer hos AnnaPS

Här fortsätter vi att presentera människorna kring AnnaPS, nästa på tur är Josefine, designer för AnnaPS. 


- Hej Josefine, skulle jag kunna interjvua dig till vår blogg?
Josefine: Självklart!


Vem är du?
J: Jag är 35 år och bor i Åkersberga med min man och våra tre barn. Jag älskar att vara i naturen, idrotta och plocka bär. Jag är utbildad designer, skräddare och mönsterkonstruktör. 


Hur kom du in på denna yrkesbana?
J: Min mormor var sömmerska i Boråstrakten och hon har inspirerat mig. När jag var hos henne på somrarna hade hon stora högar med tidningar med mönster som vi satt och tittade i, vi åkte till de stora tygfabrikerna och köpte massor av tyg. Sedan åkte vi hem och tillsammans skapade vi plagg och hade så roligt tillsammans, båda två. Första sommaren var jag 6 år detta upprepade sig varje sommar.


Hur kom du i kontakt med AnnaPS första gången?
J: Anna kontaktade mig eftersom jag arbetat som designer. Första gången vi träffades var vi på ett fik i Norrtälje och Anna berättade om sin vision om varumärket AnnaPS. Jag tyckte det lät fantastiskt. Det kändes som det var något stort på gång och så känns det fortfarande. Det är de här tankarna om synen på människan,att man duger som man är, miljön samt Annas bakgrund som ingav mig förtroende. Jag stimulerades av att få göra kläder som sitter bra och har skön design. 

Hur är det att jobba tillsammans med oss?
J:  Bra, det är väldigt givande och jag får vara med från början. Anna är mycket lyhörd så jag får påverka mycket. Det är roligt att få jobba med alla steg, från start till slut.

Josefine, du har ju gjort en resa medans vi har jobbat ihop, du har utbildat dig till mönsterkonstruktör och fött din 3:e dotter, hur har det gått att kombinera detta med att jobba med AnnaPS ?
J: det har gått bra men visst har det i perioder varit svårt att få ihop det. Fördelen nu mot tidigare är att utbildning och familjeliv gått att kombinera genom att jag nu kan arbeta flexibelt. Det har kännts som allt har hängt ihop. Jag tycker det är en fördel att ha barn nu när vi konstruerar plagg som skall passa barn.

Vad ha du jobbat med tidigare som designer?
J: jag har designat underkläder med traditionell inriktning samt mycket med barnkläder där funktion och passform är centralt. Funktion och passform som gör att plagg sitter bra, det tror jag kommer ha mer och mer betydelse i framtiden.

Din kompetens inom just funktion och passform har vi på AnnaPS haft stor nytta av, kan du ge några exempel?
J: Anna kom ju med idén med en ficka för insulinpump och gav mig fria händer att utveckla en produkt som inte hindrade aktiviter. Vi kom fram till en placeringen och utifrån det har vi nu ett mycket bra bärsystem för insulinpump. Vi utgår ifrån hur kroppen ser ut när vi utvecklar istället för tvärtom. Det gör att AnnaPS linnen t.ex. inte åker upp.

Använder du AnnaPS trosor?
J: ja, min favorit är boxermodellen. Jag tycker de med långa ben skall vara längre för att de skall passa mig perfekt så det får bli mer aktuellt i framtiden. När linnena kommer kommer jag "leva i dem", ser verkligen fram emot det. Tyget tycker jag är fantastiskt. Det är mjukt och behagligt mot kroppen och det känns verkligen att det andas. Bikinin är supersnygg.

Hur ser det ut framöver?
J: både Anna och jag har många idéer på nya produkter. Jag ser fram emot att vara en del på resan framåt. Nu skall vi göra klart kalsongerna och linne med ficka.


Notering: Josefine är utbildad mönserkonstruktör på Tillskärarakademin i Stockholm. Om du vill läsa mer om vad det innebär kan du gå in på följande länk: http://www.tillskararakademin.com/templates/pages/NewsListArticle____5309.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar